Kurpiowski Szymanowski

9 stycznia 2012 odbył się koncert dyplomowy „studentów edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej” Akademii Muzycznej w Krakowie. Sprawa normalna – na koniec pracy trzeba zaprezentować efekty nauki. Ale tym razem nie było to tylko akademickie wystąpienie szkolnego chóru. Studenci zaprezentowali utwory Karola Szymanowskiego inspirowane kurpiowskimi pieśniami ludowymi. Każdy utwór Szymanowskiego w wykonaniu Chóru Akademii był poprzedzony wokalną prezentacją oryginalnej pieśni kurpiowskiej w wykonaniu Ani Walkowiak powiązanej w krakowską Piwnicą Śpiewu Tradycyjnego.

Dzięki temu każdy uczestnik koncertu mógł poznać pieśni z których czerpał Szymanowski. Mógł też na własne uszy doświadczyć konfrontacji muzyki tradycyjnej z muzyką klasyczną. Z jednej strony emocjonalną siłę, prostotę i surowość muzyki kurpiowskiej, z drugiej pomysły aranżacyjne i rozbudowane formy muzyczne stworzone przez Szymanowskiego, który w 1929 roku opublikował cykl pieśni opartych na kurpiowskich wykonaniach pt. Sześc pieśni ludowych (Kurpiowskie)

Poniżej nuty i przykład wirtualnej muzycznej konfrontacji kurpiowskich wykonań oraz ich „poważnych” rozwinięć, który oczywiście nie zastąpi tego co można było usłyszeć w krakowskiej Akademii na żywo.

„Panie Muzykancie” raczej po Kurpiowsku

„Panie Muzykancie” po Szymanowsku

BZICEM KONIE BZICAM po Szymanowsku

BZICEM KONIE BZICAM po Kurpiowsku

Skan Pieśni z 1929 roku (Biblioteka Polskiej Piosenki)

Współczesne wydanie Pieśni  z fachowym wprowadzeniem (PWM)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s